V pondělí uděláme okna

Manželé rekonstruují rodinný dům, avšak namísto nové perspektivní etapy v jejich životech…

Informace o filmu

Online film V pondělí uděláme okna

Manželé rekonstruují rodinný dům, avšak namísto nové perspektivní etapy v jejich životech naopak nastává vychladnutí jejich vztahu. Komorní drama o partnerské krizi natočené v minimalistickém stylu klade řadu znepokojivých otázek, žádné jednoznačné odpovědi ale neposkytuje.

Režisér Ulrich Köhler svůj druhý celovečerní snímek V pondělí uděláme okna, který měl světovou premiéru v roce 2006 na Berlinale, zasadil do všednodenní reality. Tu ostatně pojmenovává už název filmu evokující jistou trapnou fádnost.
Manželé Nina a Frieder Buchnerovi právě rekonstruují svůj rodinný dům, ale místo toho, aby nové bydlení zahájilo novou etapu v jejich vztahu, mezi rozloženými dlaždicemi a okny provizorně zakrytými igelitem se začínají stále zřetelněji projevovat známky partnerské krize. K vychladnutí jejich vztahu pravděpodobně došlo již mnohem dříve, nyní však situace eskaluje poté, co se Nina bez jakéhokoli předchozího varování rozhodne odjet na chatu za svým bratrem Christophem.
O příčinách vyhoření partnerského vztahu ústřední dvojice se diváci z příběhu, jehož dramatičnost je postavena na nenápadných detailech, nic konkrétnějšího nedozvědí. Ulrich Köhler sice klade řadu otázek, jednoznačné odpovědi však záměrně neposkytuje. Namísto explicitních slov raději pracuje s vizuálními metaforami (dům bez oken, hotel uprostřed lesů aj.). Atmosféru filmu, který němečtí kritici srovnávají s Rosselliniho dramatem Cesta po Itálii (Viaggio in Italia, 1954), umocňují záběry kameramana Patricka Ortha. Ten veškeré dění snímá v obrazech, pro které jsou příznačné přitlumené zimní světlo a limitovaná barevná paleta.
Motiv životního zaváhání a hledání nového impulzu, který se oba stereotypním soužitím unavení manželé bolestivě nepromyšleným způsobem pokoušejí nalézt, se objevuje již v režisérově debutu Bungalov (2002), který je natočen v podobném minimalistickém stylu. Určité paralely lze najít i s některými dalšími vztahovými dramaty uváděnými v sekci Berlínská škola, nejzřetelněji s filmem režisérky Maren Adeové Všichni ostatní (2009).
Pavel Sladký
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2015

oficiální text distributora,    

Trailer

Podobné filmy