Informace o filmu
Psychologicko společenský film V pátek večer natočil režisér Ljudmil Kirkov podle scénáře Čavdara Šinova. Oba tvůrci se v něm pokusili o průřez poměrně početnou vrstvou moderní společnosti a současně o diagnózu jejího mravního stavu.
Čtyři úřednice, anonymní součást útrob mnohoposchoďové instituce, oplakávají náhlý skon kolegyně, aniž tuší, co jim přinese večer podzimního dne. Jedna se stane očitým svědkem manželovy nevěry; na otřes reaguje trapným, její povaze neodpovídajícím pokusem o navázání známosti v nádražním baru. Druhou vystaví manžel ponížení, když ji přiměje ke krádeži zelí z družstevního pole. Třetí se rozjede s manželem na sídliště a zjistí, že věžák, v němž jim přidělili byt, se ještě nezačal stavět; stráví však příjemný večer u zcela neznámých lidí. Nejmladší z žen se chystá na schůzku se svým šéfem a dlouze zvažuje účelnost nabízejícího se vztahu. Večer už žádnou z žen nevzrušuje tragédie jejich kolegyně: jsou ponořeny do svých starostí. Film však vypráví i o mužích, „vážených a slušných lidech s postavením“.
Každý příběh má své téma, ale všechny jsou osobitou úvahou o nenapravitelnosti mravních selhání a ztrát, jež se proměnily v obecné praktiky: nikoho nepohoršující nevěry, promiskuita a rozkrádání, lhostejnost a cynismus úřadů vůči klientům, šéfovská nadřazenost a samolibost. Film jakoby ilustruje epigram Radoje Ralina: „Vzato formálně, žijeme normálně; vzato normálně, žijeme formálně“. Nepointuje však dost výrazně deklarované úvahy o životě a smrti: průkazný materiál těchto úvah – marnění a pošpiňování života – vyjadřuje s prozaickou rozvleklostí, více spoléhá na dialog než na obraz.
Filmový přehled 1/1988
Trailer
Štáb
Ljudmil Kirkov
Herci
Marija Stefanova
Elena Rajnova
Margarita Pechlivanova
Ernestina Šinova
Martina Vačkova
Velko Kanev
Stefan Mavrodiev
Marija Kavardžikova
Stefan Iliev
Ivan Nestorov
Pavel Poppandov
Georgi Mamalev
Dobri Dobrev
Adriana Paluševa
Ljuba Alexieva
Vladimir Davčev
Podobné filmy