Informace o filmu

Slavná tetralogie představuje vzorek původního španělského námětu i zpracování v rámci mezinárodních hororových trendů. Nestvůrní templáři směšující archetyp řady nemrtvých stvůr se v tomto díle opět vydávají hledat lidské oběti a trestat.
Rozpohybovaný obraz Triumf smrti Pietera Brueghela st. - slavná Ossoriova tetralogie představuje vzácný vzorek původního španělského námětu i zpracování. Nestvůrní templáři, směšující archetyp mumií - duchů - zombií - upírů - kostlivců, reprezentovali subverzivní symbol zkostnatělého frankistického režimu, krvelačně potlačujícího hodnoty nastupující mladé generace. Jde o druhý film v pořadí a jeden z vydařenějších článků volně svázané tetralogie o krvežíznivých templářích. Ač tetralogie ve svém základu vychází ze žánru zombie, svým tématem i zpracováním představuje vzácnou ukázku původní španělské látky, obohacující mezinárodní hororové směry. Novátorský byl už profil monster-rytířů, v jedinečné kombinaci sdružujících něco ze skeletonů, zombií, upírů, mumií a duchů. Stejně jako bývá z ideologického pohledu jako subverzivní viděna Romerova Noc oživlých mrtvol (Night of the Living Dead, 1968) i nemrtví templáři „monjes-soldados" (mniši-válečníci) jsou spatřováni jako kritický symbol katolicko-militaristického režimu generála Franca. V Ossoriově tetralogii se takto typizovaná monstra pohybují v časovém horizontu minulosti a potlačují atributy nového Španělska 70. let spolu s životním stylem nastupující generace - od moderní hudby přes turismus až po sexuální nevázanost. Třebaže prvoplánová atraktivnost, bazírující na krvavě erotické podívané, a podřadné produkční podmínky (klasicky recyklované ikonické záběry z prvního dílu) řadí snímek jednoznačně do sféry „euro-trash" kinematografie, Ossoriovi nelze upřít ambicióznost i talent, s jakým se do svých nízkorozpočtových projektů pouštěl. Motiv invaze nemrtvých rytířů nepostrádá klasické Ossoriovy značky: hrůzu, která má němou tvář, v podobě unikátně stylizovaných nestvůr, důmyslnou časovou rytmiku scén rozehrávající zápas minulosti a přítomnosti a hudební doprovod vyvolávající zneklidňující dojem autoritářské atmosféry, jež povstává ze zašlých časů. Dané elementy jinak brakovému projektu přece jen dodávají jistý punc kultivovanosti a nápaditosti. Z umělých náhrobků valící se apokalyptická estetika Triumfu smrti (1562) tentokráte postihuje pohanské rituály a zkaženou maloměšťáckou morálku.
Jiří Blažek, LFŠ 2014
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb

Amando de Ossorio
Herci

Tony Kendall

Fernando Sancho

Esperanza Roy

Frank Braña

José Canalejas

Loreta Tovar

Ramón Lillo

Lone Fleming

Maria Nuria

José Thelman

Juan Cazalilla

Betsabé Ruiz

Marisol Delgado

Luis Barboo

Francisco Sanz

Cristino Álmodóvar
Podobné filmy