Tři sezóny v pekle

Celovečerní hraný debut uznávaného režiséra reklamních spotů Tomáše Mašína 3 sezóny v pekle volně…

Informace o filmu

Online film Tři sezóny v pekle

Celovečerní hraný debut uznávaného režiséra reklamních spotů Tomáše Mašína 3 sezóny v pekle volně vychází z autobiografie známého levicového literáta a filozofa Egona Bondyho (vl. jm. Zbyněk Fišer, 1930-2007) Prvních deset let. Mašín připravoval svůj projekt několik let, během nichž došlo ke značným posunům proti původnímu záměru, a tak se filmové postavy vzdálily reálným předobrazům a vznikla i nová linie příběhu. Zmíněnými třemi sezónami jsou roky 1947, 1948, 1949, v nichž se zcela proměňuje dosavadní charakter Československa a v nichž změna politické situace brutálně zasahuje i do obyčejných lidských životů. Mladý a sebevědomý Ivan Heinz se považuje za básníka, za pravého marxistu či za následníka francouzských surrealistů a dává to okázale najevo svými provokacemi. I jeho však semele diktatura proletariátu. Rozhodující je pro něj nejen přátelství s malířem Hanesem, který zemře na tuberkulózu, a s kritikem Viktorem Lukasem, který se stane jeho mentorem i obětí politické zvůle, ale především bouřlivý vztah k emancipované a rebelské Janě (předobrazem byla Jana/Honza Černá/Krejcarová, 1928-1981), která ho převyšuje svými zkušenostmi i okázalou extravagancí. Milenci ve změněných podmínkách živoří na okraji a chystají se k emigraci. Do té se posléze dostane jen Jana, která v pařížském exilu porodí syna Ivana. – V koprodukčním filmu s rozpočtem osmdesát milionů se projevuje režisérova zkušenost z reklamní tvorby. Velkorysá koncepce v retrostylu se opírá o opulentní obrazové ztvárnění s častou změnou prostředí a s důrazem na výtvarné řešení záběrů. To vše je dovedně spojeno s bohatou zvukovou stopou, v níž jsou použity i výňatky z textů Egona Bondyho (Ožralá Praha, Pražský život, Zbytky eposu), Jany Krejcarové (Clarissa) a Johanna Wolfganga Goetha (Aussöhnung). Ivan v podání Kryštofa Hádka je naivní snílek, který až na výjimky ani v těžkých dobách neztrácí životní optimismus. – Film je mimo jiné i dalším příspěvkem v odhalování pravé tváře „socialismu“, avšak v líbivé stylizaci doby se tehdejší realita přece jen ztrácí...
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2009/12

   

Trailer

Podobné filmy