Informace o filmu

Dwayne Hoover má příčesek, vzornou rodinu a největší obchod s auty ve městě. Jeho zářivě optimistická tvář oslovuje zákazníky z každé televizní obrazovky, aby jim připomněla Hooverův "Exit 11 Motor Village" a dokonalý životní úspěch.
Situace za jásavou fasádou je ale poněkud jiná, jak už tahle zákulisí bývají. Hooverova manželka Celia je troska, závislá na prášcích a televizních seriálech, syn George miluje plyš a smysl svého života hledá v atomovém krytu rodinného pozemku. Hooverův nejlepší přítel a nejlepší prodavač Harry Le Sabre je paranoidní fetišista, toužící po dámském krajkovém prádle stejně jako po možnosti sdělit světu svou úchylku. Jediné a navíc sporně uspokojivé chvíle tráví Dwayne se svou sekretářkou Francine. Splněný "americký sen" se pro něj stává noční můrou, z níž není
probuzení, a on se pomalu a jistě utíká do podivného světa šílenství, v němž ho provázejí cizí hlasy a děsivé vize.
V téže chvíli se na opačném konci země chystá na cestu do Dwayneova zapadáku Midland City Kilgore Trout, třetiřadý autor sci-fi, podle jehož románů vznikají čtvrtořadé pornocomicsy. V Midland City má vystoupit jako čestný host na podivném "Art Festivalu", který pořádá stejně bohatý jako podivínský mecenáš Fred Barry...
Dwayneův svět odcizeného konzumu, ničícího lidské duše i vztahy, o hodnotách ani nemluvě, je stále závislejší na (byť falešné) naději, že existuje někdo, anebo něco, co dokáže onu děsivou prázdnotu a fantasmagorický chaos nějak vysvětlit, dát mu smysl a zachránit jeho oběti. Bude oním prorokem právě Trout?
Alan Rudolph toužil natočit kultovní román Kurta Vonneguta Jr. z roku 1973 už před dobrými pětadvaceti lety, ještě v době, kdy asistoval Robertu Altmanovi. Dočkal se až v loňském roce, a to ještě díky tomu, že zájem o celý projekt projevil Bruce Willis, paradoxně právě jeden
z těch, kteří vytvářejí onen deformovaný obraz světa, ničící duše jeho obyvatel. Můžeme to brát jako pokus o sebereflexi anebo pokání, pravda je, že bez něj by si Rudolph mohl svou černou satiru na Ameriku založit pod postel anebo s ní zabíjet mouchy.
Filmový divák by však měl být před podobnými "dobrými úmysly" hvězd zákonem chráněn a Bruce Willis se měl poučit ze svého předchozího výletu do "seriózního" filmu, založeného na adaptaci jiné slavné předlohy, totiž z De Palmova Ohňostroje marnosti. Toužil-li se už vyslovit ke stavu nemocné americké společnosti, mohl to mnohem efektivněji učinit tak, že by už napříště nikdy nehrál v televizní reklamě - místo aby točil "umění" o tom, jak reklama dělá lidem díru do hlavy. Pokud máte pocit, že předchozí řádky směřují k závěru, že Snídaně šampionů není právě dvakrát povedená, máte postřeh. Sama předloha je v podstatě nezfilmovatelná a Alan Rudolph tento mýtus pouze potvrzuje. Předvádí Vonnegutův svět jako vnějškově efektní, významově ovšem pohříchu prvoplánovitou přehlídku úchylnosti, v níž jsou lidé nahrazeni karikaturami. Každý soudný divák rychle pochopí, oč režisérovi šlo, a další hodinu pak marné hledá odpověď na otázku - no a co? A ani se u toho nepobaví.
Rudolph zkrátka nepřekračuje práh efektního surrealistického konstatování a sbírka jeho hvězd se může "uhrát", ale kde nic není... Ještě zdaleka nejlegračnější je tu Nick Nolte coby úchylný fetišista, jehož výstupy jsou věru fascinující, a Albert Finney coby Vonnegutovo sebeparodické alter ego Kilgore Trout, snažící se přinést Dwayneovi poznání. Je to málo? Je.
Autor/Zdroj: /Cinema
Trailer
Štáb

Alan Rudolph
Herci

Bruce Willis

Diane Willson Dick

Albert Finney

Nick Nolte

Barbara Hershey

Glenne Headly

Lukas Haas

Omar Epps

Vicki Lewis

Buck Henry

Ken Campbell

Jake Johansen

Will Patton

Chip Zien

Owen Wilson

Shawnee Smith
Podobné filmy