Powaqqatsi

Americký film Powaqqatsi vznikl jako druhý díl plánované trilogie osobitých dokumentů režiséra…

Informace o filmu

Online film Powaqqatsi

Americký film Powaqqatsi vznikl jako druhý díl plánované trilogie osobitých dokumentů režiséra Godfreye Reggia na hudbu skladatele Philipa Glasse, odkazujících svými názvy k jazyku indiánského kmene Hopiů ("powaqqatsi" znamená něco jako "život na úkor někoho jiného"). V roce 1983 mě1 ve světě premiéru film Koyaanisqatsi, pokus o komplexní pohled na současnou podobu industrializované Ameriky. Autoři filmu usilují ve svém druhém projektu na ploše celovečerního filmu bez použití komentáře podat obraz života, lidí a krajiny třetího světa. Pozorují ničení kulturních a historických kořenů zásahem civilizace, jež způsobuje uniformitu a podléhání bezduché práci a odcizujícímu systému. - Svým obrazovým materiálem odkazuje Powaqqatsi sice k dokumentu s etnografickým a antropologickým cílem, jeho uspořádání (trikové záběry a střihová rytmizace, podřízená hudbě) z něj však činí film experimentální. V souladu s Glassovou minimalistickou hudbou je film členěn na jednoduché věty, mající svůj logický a emotivní smysl; mimořádná, fascinující bohatost obrazu však jde jakoby "proti" hudbě a činí z filmu podmanivou podfvanou. - Hlavní kameramani filmu pracovali (vedle Berlína a Paříže) v Peru, Brazílii, Egyptě, Nepálu, Izraeli, Keni, Hongkongu, Indii. Glass se nebráni vlivům africké, brazilské a peruánská hudby a využívá bohaté škály domorodých nástrojů, lidských hlasů i civilizačních ruchů, z jejichž střetu, podobně jako z obrazové složky, vystupuje podoba světa s jeho přirozenými a nepřirozenými vztahy, vlivy a kontrasty. - Výjimečný film vznikl na popud Institutu pro oblastní výchovu, na jeho uvedení se podílel Francis Coppola a George Lucas. Lze jej doporučit jako zcela mimořádný zážitek všem náročným dlvákům.

Autor/Zdroj: Prokopová Alena/Filmový přehled


Americký experimentální dokument s tajuplným názvem Powaqqatsi patří k tzv. kultovním filmům, k filmám - mýtům.
Třetí svět. Špinaví nosiči v hadrech se v mlčenlivých zástupech namáhavě lopotí do vysokého svahu. Mozaiky zahrad a polí. Osamělá obydlí na téměř nedostupných skalách. Tříšť vody. Smlouvání na trhu. Nedůvěřivé i dychtivé oči barevných dětí. Západ slunce. Modlitby lidí, ponořených do svých vlastních, vnitřních světů. Velkoměsto s lesklými mrakodrapy. Divoký rej informací: reklamy, filmy, zpravodajství, umělé úsměvy, zářivé zuby, války a utrpení na běžícím pásu. Ulice s linoucím se beztvarým davem. Zanedbané dítě na rozhrkaném voze mizí v prachu, který rozvířil okolojedoucí náklaďák... Berlín, Paříž, Hongkong, Peru, Brazílie, Egypt, Nepál, Izrael, Keňa, Indie.
Střídají se všední a zároveň neuvěřitelné obrazy, skutečná krása se prolíná s nádhernou ošklivostí, zpomalené záběry se zrychlenými, s triky, vše je poskládané do fascinující kompozice, která nepotřebuje žádný komentář. V souladu s minimalistickou hudbou je celek rozčleněn na jednotlivé části s vlastním emotivním a logickým smyslem. Hudba je stejně magická jako obraz: jsou v ní patrné africké a jihoamerické vlivy, využité nejrůznější domorodé nástroje, zvuky přírody, lidské hlasy i civilizační ruchy.
Powaqqatsi je součástí rozsáhlého filmového projektu, kterým se v roce 1974 začal zabývat z podnětu Institutu pro oblastní záležitosti v Santa Fe osobitý režisér Godfrey Reggio a jeden z největších současných hudebních skladatelé Phil Glass. Názvy dílů zamýšlené trilogie vycházejí z jazyka Indiánů Hopi. První díl Koyaanisqatsi (1983; u nás se nehrál) byl pokusem o komplexní pohled na současnou Severní Ameriku. Titul druhého dílu Powaqqatsi znamená „život na úkor někoho jiného" a je sugestivní, vizuálně i hudebně úchvatnou konfrontací upadajícího, chudého třetího světa s blahobytnou, ale odcizenou futurologickou civilizací. Ve třetí části chce Reggio představit alternativy života.
V tom, že se Powaqqatsi hraje právě ted' a tady, lze spatřovat několik významů. Vedle možnosti vidět konečně další ze světově významných filmů a vedle vzácné příležitosti nechat se okouzlovat nevídanou podívanou totiž nabízí zklidněni, uvolnění a nadhled v dnešní hysterické a malicherné době.
Daniela Krupková Cinema 1991/1/42

Autor/Zdroj: Krupková Daniela/Cinema

   

Trailer

Podobné filmy