Informace o filmu
 
                                Ceny: Bodil 1969: nejlepší evropský film
  
  Ve francouzské kinematografii se po druhé světové válce objevili dva autorští filmaři, kteří osobitým způsobem zmodernizovali tradiční hollywoodské žánry. Jean-Pierre Melville vytvořil nové pojetí gangsterky, zatímco Jacques Tati se zaměřil na grotesku. Playtime představuje v autorově tvorbě třetí snímek, ve kterém ztělesnil osamělého, ale svérázného pana Hulota. Oproti poštmistrovi Françoisovi ve filmu Jede, jede poštovský panáček (1949), vytvořil touto postavou nový prototyp hrdiny grotesky. Zbavil ho slov a omezil jeho charakteristické rysy na specificky toporný způsob chůze, opatrnou gestikulaci rukou a neutrální výraz v obličeji. Vnější stylizaci postavy, oděné do obleku s motýlkem a klobouku, doplňují další dva předměty, které tvoří její pevné atributy - hůlka a dýmka. Tento tichý a introvertní gentleman připomíná osamělého detektiva, jenž se ztrácí ve víru velkoměsta. Hulot po ničem nepátrá, ale zkoumá komplikované technické vymoženosti moderního světa. Je konfrontován s každodenní realitou přetechnizované metropole, kde přelidněnost a městský ruch vytvářejí nepřehledný chaos. Prostor, ve kterém se ocitá, pro něho představuje nekonečný labyrint dlouhých chodeb, výtahů, prosklených budov, ale také křižovatek přeplněných auty. Režisér zavrhuje pevně vybudovaný příběh i vyprávění a klade větší důraz na jednotlivé situace a okamžiky, jimiž neustálý chodec Hulot prochází. Film - ačkoliv má výraznou postavu v podobě novodobého klauna - postrádá hlavního hrdinu, který se zde stává součástí proudícího davu lidí v rozlehlých prostorech velkoměsta. Tati kritizuje moderní technokratickou a industriální společnost a byrokratický systém, rozbíjející staré tradiční hodnoty, které svým přístupem k životu, povahou a vnější stylizací zastupuje právě pan Hulot. Obraz společnosti je technologickým bludištěm zmatků a nedorozumění bez pevně daného řádu, kde dochází k lidskému odcizení. Tento pesimistický pohled předkládá autor právě skrze postavu gentlemanského klauna, působícího v tomto prostředí dojmem podivína.
  Jan Švábenický, 36.LFŠ 2010 
   
Trailer
Štáb
 
                                            Jacques Tati
Herci
 
                                                    Jacques Tati
 
                                                    Barbara Dennek
 
                                                    Jaqueline Lecomte
 
                                                    Georges Montant
 
                                                    Billy Kearns
 
                                                    Reinhard Kolldehoff
 
                                                    Grégoire Katz
 
                                                    Yves Barsacq
 
                                                    Tony Randall
 
                                                    André Fouché
 
                                                    John Abbey
 
                                                    Valérie Camille
 
                                                    France Rumilly
 
                                                    Erika Dentzler
 
                                                    Yvette Ducreux
 
                                                    Rita Maiden
Podobné filmy
 
                                                 
                                                