Informace o filmu
 
                                Rumunská revoluce byla od počátku opředena fámami; patřila k nim mimo jiné poplašná zpráva, že na straně Ceauşesca bojují žoldáci z muslimských zemí. Světová média tehdy šířila zvěsti o osmdesáti tisících mrtvých. Ve skutečnosti zahynulo kolem jedenácti set osob, přitom více než v polovině případů šlo údajně o oběti náhodných přestřelek mezi povstalci. V paranoidní situaci, kdy se přesně nevědělo, kdo z ozbrojených složek ještě zachovává věrnost diktátorovi a kdo se přidal na stranu lidu, vládly obavy z „teroristů" a zveličené zprávy o síle odporu. Z domů a ulic se stala válečná zóna.
  Drama hodin, kdy se rodila svoboda, film rekonstruuje se smyslem pro paradox, absurditu a beze snahy o heroizaci. Snaží se přiblížit pocity lidí zavlečených do chaotických událostí: disciplína a subordinace se rozpadají, kdosi na vás střílí a vy nevíte proč, velitel cítí odpovědnost za chlapce, kteří mu byli svěřeni. Také o vás mají starost rodiče. Podobně jako jiná díla rumunské nové vlny (ale zase zcela jinak) zkoumá Munteanův film existenciální otázky života a smrti, stav jedince v mezní situaci. A opět ukazuje, že vše úděsné je zároveň průzračné: k nejdramatičtější události dojde až ráno, za bílého dne, a této informace se nám dostane ve druhé minutě filmu, ještě před úvodními titulky, takže celou anabázi sledujeme jako retrospektivu. Podobně jako v některých jiných dílech nové vlny je syžet koncipován jako putování a snímán v dlouhých sekvenčních záběrech, bez hudby, s autentickými zvuky všednosti.
  Autoři svůj film deklarovali jako „příběh o ztrátě nevinnosti celé generace a o lidovém povstání, v němž se projevilo to nejlepší a nejhorší z nás. Vedle solidarity tu bylo také hodně sobectví a zloby, nahromaděných za desítky let frustrace". Název dalo filmu jedno z hesel, jímž ozbrojené jednotky prokazovaly svou identitu.
  Film byl uveden v soutěži MFF v Locarnu a bezmála 43 000 diváků v rumunských kinech bylo na tehdejší dobu slušným výsledkem. Radu Muntean (1971) patří k nejúspěšnějším filmařům své generace. Natočil již čtyři navzájem značně odlišné celovečerní filmy: debutové krimi Furia (Zuřivost, 2002), revoluční tragikomedii Papír bude modrý a manželská dramata Boogie (2008) a Úterý po Vánocích.
  Jaromír Blažejovský
  Letní filmová škola 2011 
oficiální text distributora,    
Trailer
Štáb
 
                                            Radu Muntean
Herci
 
                                                    Paul Ipate
 
                                                    Adi Carauleanu
 
                                                    Dragos Bucur
 
                                                    Tudor Istodor
 
                                                    Alexandru Potocean
 
                                                    Andi Vasluianu
 
                                                    Dana Dogaru
 
                                                    Ion Sapdaru
 
                                                    Mimi Branescu
 
                                                    Alexandru Georgescu
 
                                                    Andrei Traian
 
                                                    Adrian Vancica
 
                                                    Constantin Dita
 
                                                    Ana Ularu
 
                                                    Virgil Aioanei
 
                                                    Mirela Oprisor
Podobné filmy
