Informace o filmu
Tragikomická Féerie. "Film není konkrétník dobovým svědectvím o životě a atmosféře, v které se formovalo slovenské moderní nadrealistické umění, ale inspirovaný touto dobou hovoří všeobecněji o přirozenosti lásky a užitečnosti fantasie" (Uher). Hlavní hrdinkou je anabella, dívka s tragickým osudem, která se stane "Pannou ve zvěrokruhu šasu" pro skupinu mladých umělců.
Autor/Zdroj: Bartošková Šárka/Československé filmy
Film zachytáva život mladej generácie umelcov, formujúcej sa uprostred vojny. Anabella, mladé krásne dievča, sa zoznámi s celou skupinou priatel'ov rozochvieva v nich túžby, stane sa predmetom ich predstáv. Očarení jej "záaračnosťou" však nevidia Anabellin smútok, ktirý vyústi v jej tragický koniec.
Renáta Šmatláková Katalóg slovenských celovečerných filmov
Autor/Zdroj: Šmatláková Renáta/Katalóg slovenských celovečerných filmov
Sny, představy a skutečnost slovenské metropole za války v obrazové a myšlenkové stylizaci surrealistické „pohádky" podle Tatarkovy literární předlohy z roku 1945. Přes množství symbolů, narážek a jinotajů je zobrazen postoj skupiny mladých surrealistů vůči dusnému ovzduší, od kterého se distancovali orientací na hledání výlučných zdrojů tvorby. Ztělesňuje je Anabella jako symbol krásy, duchovního dobrodružství a ideálu. Tajemná múza vstupuje excentrickým mladým básníkům a malířům do života a tvořivého azylu, aby pro ně zůstala navždy touhou, představou a snem. Sama se vznešeného údělu múzy vzdává, aby si zachránila život po boku muže pohybujícího se s jistotou na zemi i ve vlastním nitru - ,,takyumělce": nájemného řemeslníka. Její lidský osud je elitní skupině lhostejný: chtějí se inspirovat, vzrušovat a ne rozptylovat skutečností, která pálí.
Nekonvenčně komponovaný film o svobodě a poslaní umění, o tvorbě a rutině, o léčivé a tvořivé síle lidských vztahů hlavně v období totální vnější destrukce) je průkopnickým experimentem, který však nenašel výraz pro hodnoty surrealismu a zůstal bez následovníků. Svět filmu je rozdělený na tři zóny: Anabellinu objektivní, Tristanovu surrealistickou
a Havranovu s jeho „extrémem angažovaného netalentu“ v touze společensky se osvědčit modeluje sochu jakési politické celebrity), přičemž Anabelle se příčí jak surrealistické žonglérství, tak přičinlivý amatérismus.
Dny slovenského filmu 1997
Autor/Zdroj: /
Trailer
Štáb
Štefan Uher
Herci
Jolanta Umecka
Ladislav Mrkvička
Otakar Janda
Rudolf Thrún
Štefan Bobota
Karol Béla
Marián Polonský
František Kudláč
Marta Kmuníčková
Eduard Bindas
Mária Prechovská
Ružena Pavlová
Oľga Sýkorová
Mária Fridecká
Alžbeta Safková
Peter Škrabák
Podobné filmy