Na stříbrném glóbu

Ambiciózní science-fiction polského režiséra Andrzeje Żuławského kombinuje výraznou vizuální…

Informace o filmu

Online film Na stříbrném glóbu

Ambiciózní science-fiction polského režiséra Andrzeje Żuławského kombinuje výraznou vizuální stylizaci s expresivitou a filozofujícím myšlenkovým základem. Snímek byl kvůli násilnému ukončení natáčení dokončený až po více než deseti letech.
Science-fiction Na stříbrném glóbu je bezpochyby nejambicióznější film Andrzeje Żuławského a zároveň příklad destruktivního zásahu komunistické státní moci do vzniku uměleckého díla. Żuławski měl s režimem nepříjemné zkušenosti už kvůli snímku Diabeł (Ďábel,1972), který byl v Polsku z ideologických důvodů zakázán. Režisér proto emigroval do Francie a k návratu ho přiměl až úspěch filmu Důležité je milovat (L'important c'est d'aimer, 1975). Když dostal možnost natáčet v polské produkci, tak ji využil k realizaci dlouho zamýšleného snímku podle sci-fi série spisovatele Jerzyho Żuławského.
Ponurá vize příběhu, klenoucího se přes několik dekád života na cizí planetě, vykazuje znaky většiny režisérovy tvorby i jeho autorského rukopisu. Zároveň se však vymyká jakékoliv dobové sci-fi produkci. Ve filmu Na stříbrném glóbu si podávají a následně trhají ruce ambiciózní myšlenkový základ, rozvíjející úvahy na téma společnosti, svobody, bytí či náboženství s výrazně expresivním audiovizuálním zpracováním a experimentováním se stylovými i narativními prostředky. Filozofující obsah dostává zběsilou podobu přepjatého hereckého projevu a uhrančivě bizarní stylizace kostýmů, kulis a lokací snímaných kamerou v téměř neustálém pohybu. Se spojením filozofie, duchovní roviny a science fiction je v tomto období sice nejčastěji zmiňováno jméno Andreje Tarkovského, ale Żuławski na rozdíl od Tarkovského kontemplativního a komorního přístupu útočí na diváka horečnatým tripem.
Některé myšlenky a symbolika se však staly důvodem, proč byla rozsáhlá produkce, zahrnující bezpočty kostýmů, lokací a davových scén, v roce 1977 z popudu ministerstva kultury zakázána. S koncem z asi osmdesáti procent hotového natáčení přišel zároveň příkaz zničit vše, co s filmem souviselo. Zdrcený Żuławski se vrátil do Francie. I když natočený materiál zůstal nepoškozený a režisér se v době uvolňování poměrů vrátil do Polska, nebylo už možné snímek dokončit podle původní vize. Żuławski shromáždil natočený materiál, zbytek vyplnil nově pořízeným komentářem a až v této podobě měl snímek v roce 1988 pod názvem Na stříbrném glóbu premiéru v Cannes.

Ondřej Kosnár, LFŠ 2014

oficiální text distributora,    

Trailer

Podobné filmy