Informace o filmu

Po Institutu Benjamenta (1995, FP 2/99) zůstávají bratři Quayové i ve svém druhém celovečerním hraném snímku s podivným názvem Ladič pian zemětřesení (2005) věrní své výjimečné poetice i svému originálnímu pohledu na svět. Vracejí se v něm k mélièsovským kořenům kinematografie s akcentem na imaginaci plnou fantazie a na hypnotickou snovost podstaty filmu. Po svém přitom přetvářejí inspirativní podněty z různých uměleckých druhů ve vlastní filmový svět, jehož základem je surrealistické vidění a bohatá představivost. Výchozí motiv vyprávění je převzat z Vernova Tajemného hradu v Karpatech, jenž se uplatnil i v žánrově odlišném českém snímku Tajemství hradu v Karpatech (FP 9/81), na kterém se podílel i níže zmíněný Jan Švankmajer. – Patrně na sklonku devatenáctého století se podivínský zloduch a zneuznaný skladatel dr. Emmanuel Droz zmocní bezvládné zbožňované pěvkyně Malvíny van Stilleové a ve své vile Azuceně na tajemném ostrově (zřejmě kdesi ve Středomoří) chce zachovat na věky její hlas jen pro sebe. Žije tu sám s hospodyní a milenkou Assumptou a s několika pacienty-zahradníky. Povolá si portugalského ladiče pian Felisberta, který má k uskutečnění jeho záměru opravit a „vyladit“ několik zvláštních automatů (bizarních hracích strojů), jež Droz sám zkonstruoval a jež jsou zvláštním způsobem „animované“. Ve finále nastane za měsíčního zatmění zemětřesení. Doktor zemře a ladič, který připomíná Malvínina zoufalého snoubence Adolfa, zůstane s pěvkyní, do níž se zamiloval, uvězněn v jednom z automatů. Příběh osciluje na nezřetelné a proměnlivé hranici snu a „skutečnosti“; právě sny provázejí ladiče, který je prostřednictvím svého deníku i vypravěčem a komentátorem. – Základním podnětem pro vizuální stránku díla byl obraz Arnolda Böcklina Ostrov mrtvých (1880), s pohádkovou snovou krajinou, dalšími zdroji pak byla nepochybně tvorba německých filmových expresionistů, Carla Theodora Dreyera, ale hlavně Jana Švankmajera. Zejména v pojetí hracích strojů-automatů vidíme odkaz českého mistra. Jeden je tvořen velkou tváří obra, jež po spuštění ožívá, v dalším je figurka panáčka-dřevorubce, který se při kácení stromu poseká a jeho „krev“ zbarví vodu v tůňce, jiný lze pracovně nazvat křišťálový penisový stroj... Najdeme tu ozvuky i na díla Luise Buñuela, Karla Zemana nebo Waleriana Borowczyka. Pečlivě propracované obrazy jsou laděny do tlumených barev (někdy je použito pouze černobílé spektrum) s důrazem na „šerosvitné“ nasvícení; často se užívá „rozmlžení“ s použitím filtrů. Herecká akce je redukována na minimum a podobá se pohybu loutek. Výjimku tvoří postava Assumpty, překvapující tajemnou smyslností a erotičností. V komorním ansámblu se objevují Gottfried John a Cesar Sarachu, kteří hráli i v Institutu Benjamenta. Velmi důležitou roli má i zvuková stopa, plná tichých „podnětů“ i zvláštní hudby Christophera Slaského a Trevora Duncana s využitím Vivaldiho skladby Nisi Dominus. – Výlučné dílo, vyžadující soustředěného a spřízněného diváka, se vzpírá slovnímu popisu, proto je následující obsah jen přibližný. – Za zmínku stojí, že jedním z výkonných producentů byl Terry Gilliam, tedy další z tvůrců vlastních filmových světů.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2011/5
Trailer
Štáb

Stephen Quay
Herci

Amira Casar

Gottfried John

Assumpta Serna

Marc Bischoff

Cesar Sarachu

Ljubisa Gruicic

Henning Peker

Gilles Gavois

Volker Zack

Emil Petrov

Thomas Schmieder

Regine Zimmermann
Podobné filmy