Informace o filmu
 
                                Dvojnický motiv patří ke klasickým východiskům literárního i filmového thrilleru.
  Metaforické znázornění sporu dobra a zla v člověku často inklinuje k psychiatrické
  diagnóze patologicky rozdvojené osobnosti. Schizofrenie je však
  většinou spíše mechanicky využívaným vysvětlením předcházejícího řádění
  odpoutaného "temného" dvojníka, jež bývá ve středu pozornosti tvůrců, než
  realistickou studií postižené osobnosti. Ctitel mistra napětí Alfreda Hitchcocka,
  americký scenárista a režisér Brian De Palma, využil dyojnické záměny v
  kriminálním thrilleru Dvojník (FP 11/92 - V), kde se inspiroval mistrovým
  slavným Vertigem. V psychologickém thrilleru Kainova výchova (1992) se De
  Palma zabývá zmíněným klasickým rozdvojením osobnosti ve stylu Hitchcockova
  dramatu Psycho (1960). Obětí duševní poruchy je (podobně jako v režisérově
  filmu Oblečen na zabíjení, FP 6/92 - V) oblíbená záporná postava americké
  B-kinematografie, psychiatr. - Doktor Carter se vzdal své prosperující pediatrické
  praxe, aby se mohl plně věnovat své malé dceři Amy. Zaměstnaná manželka
  Jenny zprvu mužově přepjaté, ale poněkud neosobní péči o dítě nevěnuje zvláštní
  pozornost. Dojde k tragédii: Carter, jako chlapec těžce traumatizovaný svým
  manipulátorským otcem, zvráceným doktorem Nixem (rovněž dětským psychiatrem), ztratí kontrolu nad dosud pečlivě skrývanou temnou stránkou své bytosti, zlým Kainem. Ve snaze pomoci ďábelskému otci v dalších experimentech
  s řízenou výchovou, začne unášet děti, ale také vraždit. Jednou z obětí se má stát
  Jenny, která vinou manželova chladu obnoví známost se svým dřívějším nápadníkem, elegantním Jackem. I když všechno nakonec nevyjde podle Nixova
  zločinného plánu, pro policii a pro zamilovaný pár je jeho syn, divoce zmítaný
  bojem se svým horším já (ale i s dalšími "odpoutanými" osobnostmi) nebezpečným
  protivníkem... - De Palma elegantně balancuje na hranici mezi "vážným"
  thrillerem a jeho ironickou parafrází. Ve filmu hraje důležitou roli vědomí diváckých
  souvislostí (jednou z nejvýraznějších je variace na potopení auta s mrtvou
  ženou v bažinatém jezírku z Psycha); to snímek povyšuje na labužnickou
  intelektuální hru s "pokleslým " tématem. Pro režiséra je typická také sebeironická
  manipulace s filmovou realitou (zlý sen Jenny, následovaný retrospektivou
  chůviny vraždy). Pozornost v zajímavém snímku si zaslouží John Lithgow v
  nelehké "mnohoroli".
  -ap-, Filmový přehled 1994/6/17 
   
Trailer
Štáb
 
                                            Brian De Palma
Herci
 
                                                    John Lithgow
 
                                                    Lolita Davidovich
 
                                                    Steven Bauer
 
                                                    Frances Sternhagen
 
                                                    Gregg Henry
 
                                                    Tom Bower
 
                                                    Mel Harris
 
                                                    Teri Austin
 
                                                    Gabrielle Carteris
 
                                                    Barton Heyman
 
                                                    Amanda Pombo
 
                                                    Kathleen Callan
Podobné filmy
 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                