Foxy Brownová

Čtvrtá spolupráce bílého brakového řemeslníka Jacka Hilla a hlavního sexuálního symbolu…

Informace o filmu

Online film Foxy Brownová

Čtvrtá spolupráce bílého brakového řemeslníka Jacka Hilla a hlavního sexuálního symbolu blaxploitation Pam Grierové byla původně koncipována jako sequel k jejich předchozímu hitu Coffy (1973). Ten dokládá, že společnost American International Pictures (AIP), která v 60. letech proslula jako přední výrobce béčkových a exploatačních snímků, aktuální trendy nejenom kopírovala, ale současně se snažila nabídnout lákavější alternativu oproti konkurenci. V době vrcholné popularity brakových filmů pro černošské publikum oslovila Hilla, aby natočil snímek se mstící se hrdinkou určený pro černošské publikum. Výsledný kasovní trhák Coffy divákům servíroval nejen tradiční mix násilí, nahoty, sexu, bitek a přestřelek, ale také katapultoval Pam Grierovou do pozice hvězdy.
Společnost AIP chtěla své nové jméno přitahující davy platících diváků okamžitě využít, ale nakonec místo přímého pokračování Coffy vznikl samostatný film, který nicméně naplňuje pravidlo sequelů a obsahuje veškeré atrakce předchozího titulu v ještě větší míře. Foxy Brownová utvrzuje hvězdný statut Pam Grierové již opulentní úvodní sekvencí, která parafrázuje popartové titulkové pasáže z bondovek a současně předznamenává, že se herečka v každé scéně filmu objeví v jiném stylovém outfitu včetně adekvátního účesu. Jinak ale příběh o ženě, která se mstí za smrt svého přítele pracujícího u protidrogového oddělení, slouží opět jen jako záminka pro absurdně brutální a explicitně zobrazené násilí, frivolní momenty, dramatické akční scény i košaté drsňácké hlášky. Titulní hrdinka na cestě za odplatou nemilosrdně likviduje členy drogového gangu či zvrácené vidláky, ale s vervou seřeže na hromadu i osazenstvo lesbického baru.
Foxy Brownová spolu s Coffy platí za stěžejní tituly své kategorie a ikonické role Pam Grierové. Rychle nabytá sláva neměla dlouhého trvání. Vedle postupně upadajícího zájmu o blaxploitation doplatila herečka na svou volbu usilovat o přechod od braku ke střednímu proudu. Po adaptaci populárního komiksu o neohrožené modelce a módní fotografce Friday Foster (Friday Fosterová, 1975) završila výběr mondénně marnivých rolí v tristní Sheba, Baby (1975), kde je brakový příběh okleštěný o veškeré atrakce, aby mohl být přístupný pro rodiny s dětmi. Navzdory snaze vymanit se ze škatulky drsňácké sexbomby je Pam Grierová dodnes spojována právě s rolemi ve filmech Jacka Hilla. Po pádu do sféry občasných vedlejších rolí ji nakrátko znovu na výsluní vynesla série filmů odkazujících na její vrcholné období - po černošském westernu Maria Van Peblese Banda: Pomsta Jessieho Leea (Posse, 1993) a hromadném srazu starých blaxploitation hvězd Original Gangstas (1996) následovala definitivní mramorizace v Tarantinově ódě na černošské filmy Jackie Brownová (Jackie Brown, 1997).
Jiří Flígl, Letní filmová škola 2012

oficiální text distributora,    

Trailer

Podobné filmy