Everyday

Žít několik let v odloučení od blízkého člověka, s nímž je však možné se pravidelně setkávat,…

Informace o filmu

Online film Everyday

Žít několik let v odloučení od blízkého člověka, s nímž je však možné se pravidelně setkávat, znamená zvyknout si na úplně nový způsob vypořádávání se s každodenními problémy. Příběh Karen, jejích čtyř dětí a uvězněného Iana je případovou studií nového typu izolovaného života „ve vztahu".
Snímek Everyday natočil režisér a producent Michael Winterbottom. Prohlašuje o sobě, že je velký fanoušek německé nové vlny, obzvláště pak filmů Rainera Wernera Fassbindera. Od roku 1989, kdy natočil dokument o Ingmaru Bergmanovi, si na své konto připsal téměř čtyři desítky celovečerních filmů, dokumentů či televizních seriálů. Jako režisér na sebe nejprve upozornil právě televizní prací pro BBC. V roce 1994 natočil první celovečerní film Butterfly Kiss (Motýlí polibek). Winterbottom, rodák z Blackburnu v Anglii, proslul především díky rozdílnosti své tvorby. Jeho snímek z roku 1999 V zemi divů (Wonderland) představuje první zásadní obrat ve stylu i technice jeho vyprávění. Dalšími výraznými filmy jsou Vykoupení (The Claim, 2000) a Devět písní (9 Songs, 2004). Michael Winterbottom je také spoluzakladatelem produkční společnosti Revolution Films.
Film Everyday vypráví příběh čtyř dětí a jejich matky, odloučených od otce, který si odpykává trest ve vězení. Karen se musí o rodinu starat sama. Vypořádává se s problémy a smutky svých dětí, sdílí jejich drobné radosti a objevy. To vše zprostředkovává Ianovi, kterému nicméně chybí bezprostřední zkušenost. Snímek zachycuje pětiletý časový interval, v němž děti vyrůstají a jejich rodiče stárnou. Opakující se cykly a rytmus každodenního života ukazují, jak dokáže rodina toto vleklé období překonat. Winterbottom tímto způsobem boří tradiční způsob zachycení časových úseků. Právě každodennost je přitom podstatnou substancí vyprávění. Režisér nemá ambici stavět příběh na dramatických okamžicích, představujících určité mezníky v životě rodiny. Právě naopak. Zdánlivě nudná a ubíjející všednodennost je nejmocnějším ukazatelem toho, jak plyne čas.
Film se skládá z několika sérií návštěv: nejprve se rodina vypravuje za otcem do vězení, později jezdí muž na návštěvy domů. Každé ze setkání jen prohlubuje vzdálenost mezi dětmi a jejich otcem, kterou je stále těžší překonat. Vybočením z obvyklých kinematografických konvencí plynutí času se snímek Everyday zaměřuje na malé, nepatrné proměny lidí, dospívajících v odloučení. Podle režiséra je Everyday oslavou malých radostí každodenního dne a příběhem o přežití a lásce.

Iva Baslarová, LFŠ 2014

oficiální text distributora,    

Trailer

Podobné filmy