Epidemie

Traduje se, že druhý film tzv. evropské trilogie, Epidemie, vznikl díky sázce mezi Trierem a…

Informace o filmu

Online film Epidemie

Traduje se, že druhý film tzv. evropské trilogie, Epidemie, vznikl díky sázce mezi Trierem a producentem Claesem Kastholmem Hansenem. Režisér nedostal přislíbenou podporu na přes dva roky připravovaný projekt The Grand Mal, a s producentem se měl vsadit o to, že pokud mu sežene milión korun (dánských, rozumí se), podaří se mu za ně natočit film. Epidemie je metafilm. Sledujeme film o natáčení filmu, a to celé dá nakonec film. Žánrově tady Trier odkazuje k filmům jako je Felliniho 8 1/2, Godardova Vášeň nebo třeba Truffautova Americká noc. Režisér Lars (Trier) a scénárista Niels (Vorsel) zjistí, že jejich dvouletá práce na scénáři k filmu Komisař a děvka je nenávratně ztracena, scénář byl vymazán z počítače. Narychlo se tedy rozhodnou vytvořit zcela nový scénář, který, čítající celých 12 stran, nakonec producentovi (Kastholm Hansen) představí. Nový projekt má název Epidemie, a aby dojem metafilmovosti byl umocněn, je v rohu filmového okna po celou dobu práce na novém projektu umístěn zcizující nápis EPIDEMIC. Hlavní postavou filmu ve filmu je doktor Mesmer (opět ho hraje Trier), který se hrdinně rozhodne čelit zhoubné epidemii, ačkoli ví, že jeho boj je předem prohraný. Doktor – idealista je přímým zdrojem nákazy, a smutnou pravdu, že cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly, označuje Trier za jedno z velkých témat filmů evropské trilogie. Zatímco v rámcovém příběhu scénárista a režisér shánějí podklady k novému filmu, začne se Evropou šířit zcela nová, zhoubná epidemie. V tomto nízkorozpočtovém filmu byl technický štáb nevídaně redukován. V improvizovaných scénách byla z větší části použita kamera bez obsluhy, jen občas s její obsluhou vypomáhala Trierova tehdejší manželka Cacilia Holbek, která si ve filmu zahrála zdravotní sestru. Kameramanem filmu ve filmu byl ovšem Henning Bendtsen, nestor dánské kamery, kterého známe z Dreyerových filmů Slovo (1955) a Gertruda (1964). Film byl kritikou i diváky přijat velmi vlažně a dostál tak výroku režiséra Larse, který v rozhovoru se scénáristou Nielsem tvrdí, že ”film má být jako kámen v botě”. Festivalové publikum si nicméně našel: Epidemie je hned po Prvku zločinu nejuváděnějším dánským festivalovým filmem. Jako jeden z prvních filmů vůbec také reaguje na fenomén AIDS.

Autor/Zdroj: /Kino AERO

   

Trailer

Podobné filmy