Bungalov

Několika cenami ověnčené drama je portrétem armádního dezertéra, ale také portrétem…

Informace o filmu

Online film Bungalov

Několika cenami ověnčené drama je portrétem armádního dezertéra, ale také portrétem sebedestruktivního chování nejistého mládí. Devatenáctiletý voják se odpojí od konvoje, který se vrací do kasáren ze cvičení, a zamíří do domu svých rodičů, kde se setká se svým bratrem a jeho přitažlivou přítelkyní.
Celovečerní debut Ulricha Köhlera Bungalov už svým názvem, který se k ději filmu vztahuje pouze vnějškově, naznačuje, že půjde o příběh, pod jehož povrch diváci jen tak snadno nenahlédnou. Jeho hlavním aktérem je devatenáctiletý voják Paul, který se během zastávky na benzinové stanici odpojí od armádního konvoje a zamíří do domu svých rodičů. Mladík bloumá maloměstem a zjišťuje, že jeho přítelkyně Kerstin považuje jejich vztah za definitivně ukončený, že mu jeho bratr Max leze na nervy a že ho naopak silně přitahuje sourozencova dánská přítelkyně - herečka Lene. Mezitím po dezertérovi začne pátrat vojenská policie a ve stejnou dobu nudným městečkem otřese výbuch...
Německo se před objektivem kameramana Patricka Ortha jeví jako tajemná zóna a jakákoli revolta jako činnost zcela zbytečná. Dezerce vlastně ještě nikdy nebyla tak nedramatická jako v tomto filmu. Sídlo (onen titulní bungalov) rodičů je možné chápat i jako jakýsi magnet, který bezcílného Paula nutí k opakovaným návratům. Drama tak může podněcovat diváky k psychoanalytické i - v širším slova smyslu - politické interpretaci.
Přesvědčivost dramatu dodávají také herecké výkony. Zatímco Paula s adolescentně znechuceným letargickým výrazem ztvárnil debutující Lennie Burmeister, postavu svůdné Lene ztělesnila dánská herečka Trine Dyrholmová, známá z Vinterbergovy Rodinné oslavy (Festen, 1998) nebo z Arcelovy Královské aféry (En kongelig aff?re, 2012).
Ulrich Köhler studoval film ve Francii a v Hamburku, přesto však bývá řazen do skupiny Berlínské školy. Minimalistický přístup, promyšlené snímání z dálky, které dokládá například závěrečný záběr, a další formální prvky jeho prvotiny upoutaly pozornost filmové kritiky, která zdůrazňovala tu spojitost s francouzskou novou vlnou (Cahiers du Cinéma), tu s Novým Hollywoodem (Frankfurter Allgemeine Zeitung). Ulrich Köhler na svůj úspěšný debut navázal filmem V pondělí uděláme okna (2006) a festivalově úspěšným dramatem Spavá nemoc (Schlafkrankheit, 2011).

Pavel Sladký
LFŠ 2015

oficiální text distributora,    

Trailer

Podobné filmy